belka gorna
Środa,   17 Stycznia 2007 W Pruszkowie powstanie także tor BMX W Pruszkowie, obok krytego toru kolarskiego powstanie także tor BMX. Ta stara-nowa konkurencja kolarska przeżywa obecnie drugą młodość, gdyż została włączona do konkurencji olimpijskich i zadebiutuje już w Pekinie w 2008 roku.



W związku z tym Polski Związek Kolarski zadbał o powstanie toru BMX przy powstającym krytym torze kolarskim w Pruszkowie co cały obiekt coraz bardziej przybliża do prawdziwego kolarskiego centrum. Jak powiedział Przez PZKol. Wojciech Walkiewicz w jednym z wywiadów, tor BMX w Pruszkowie chce wybudować miasto. Autorem projektu jest Wojciech Zabłocki, który zaprojektował już budynek krytego toru.

Teren pod budowę toru znajduje się między lokalizacją krytego toru kolarskiego od strony wschodniej, ciągiem garaży przy kolejce WKD od strony zachodniej, osiedlem mieszkaniowym od strony południowej i terenami zielonymi od strony północnej. Teren ma ok. 12.500 m2, jest płaski i podmokły. Jednak w celu wykorzystania go na potrzeby toru BMX należy go podnieść ok. 1.2 m.



Główne zalecenia UCI przy budowaniu toru BMX

Tor
Projektowany tor BMX wg zaleceń UCI musi mieć 350 m długości i formę "U w U". Do zbudowania toru potrzeba 5000-6000 m3 ziemi odpowiedniej jakości. Idealną mieszanką jest 80% gliny i 20% piasku. Górna warstwa toru grubości 15 - 20 cm powinna być zbudowana z najlepszej mieszanki, być twarda po ubiciu, ale jednocześnie dostatecznie przyczepna. Wierzchnia warta wiraży powinna być pokryta asfaltem grubości 15 - 20 cm, tak samo jak góra startowa.



Góra startowa
Góra startowa musi mieć wysokość do 7,5 m, a stanowiska dla zawodników szerokość min. 90 cm. Bramki startowe muszą także posiadać elektroniczną kontrolę, najczęściej przy pomocy mechanizmu pneumatycznego.

Wiraże
Wiraże powinny mieć wysokość od 1.80 do 7.50 m. Skarpy góry startowej, wiraży i przeszkód muszą być dobrze umocnione i pokryte zielenią.



Finisz/Sektor zawodników
Na końcu toru znajduje się linia finiszu, a potem odpowiednia przestrzeń do wyhamowania. Następnie, już poza torem - sektor zgrupowania zawodników przed startem (staging area), który musi pomieścić min. 150 zawodników z rowerami. Sektor ten musi się składać ze strefy otwartej, połączonej z 12 torami szerokości 1.20 m, każdy dla ośmiu zawodników z rowerami. Sektor zawodników i cały tor wg zaleceń UCI musi zostań wygrodzony.

Sektor widzów
Sektor widzów będzie otwarty i położony z trzech stron toru. Przewiduje się miejsca stojące i wybrukowanie tego sektora kostką ekologiczną z otworami. W czasie zawodów będzie można postawić tam także składane trybuny. Alternatywnie można rozważyć wybudowanie dookoła toru 4-5 rzędów trybun z prefabrykatów betonowych.



Według koncepcji Prezesa PZKol. tor BMX ma znaleźć się w okolicy budynku toru kolarskiego, w Parku miejskim, czyli pośród zieleni co nada temu obiektowi bardzo przyjazne otoczenie.

Pawilon usługowy
Między strefą widzów i zawodników projektowany jest także pawilon usługowy, o powierzchni ok. 200 m2. W pawilonie tym powinny się znaleźć pokój wypoczynku dla zawodników, pokój sędziowski, sanitariaty i bufet obsługujący sektor zawodników i widzów.

Zawodnicy startujący na torze BMX korzystaliby z szatni toru kolarskiego, gdyż będzie on bardzo blisko.



Zawody będą rozgrywane w ciągu dnia, więc oświetlenie toru nie jest konieczne. Jednak sektor widzów powinien być oświetlony.

Koszt
Koszt wybudowania toru BMX przyjmuje się na podstawie danych z UCI i wynosi orientacyjnie 66 tysięcy euro (ok. 264 tysiące złotych).
Źródło:  "pzkol.pl"      
drukuj wyślij
belka dolna
Polski Związek Kolarski

ul. Andrzeja 1; 05-800 Pruszków
tel.: +48 (22) 738-83-80/81, fax: +48 (22) 738-83-90
szkolenie: (22) 738-83-84/88/89; księgowość: (22) 738-83-86
e-mail: biuro@pzkol.pl

design by: Serwis sportowy s24.pl